چگونه با تلگرام صاحب كسب و كار شويم؟ ۹۵/۰۸/۱۹ تحريريه ۳ بدون ديدگاه تلگرام, ربات تلگرام, كسب و كار اينترنتي با افزايش نفوذ شبكههاي مجازي و پيامرسانهاي فوري، عدهاي به فكر افتادهاند كه به كسب درآمد از اين فضاي مجازي بپردازند يا حتي كلاسهاي آموزشي برگزار كنند و درست مثل كلاسهاي حضوري شهريه دريافت كنند! با گسترش استفاده از فضاهاي مجازي و افزايش مخاطبان آن، كسبوكارهاي اينترنتي يكي از بخشهاي جدانشدني زندگي امروزه ما شدهاند و با ورود شبكههاي پيامرسان فوري به كشور، شكل جديدي از اين كسبوكارهاي مجازي، ظهور و بروز پيدا كرده است. اغلب اين شبكههاي اجتماعي براي تبليغات بوده يا كانال ارتباطي بين بازارياب و مشتري هستند. در اين بين عده اي هم هستند كه به طور مستقيم از اين فضا كسب درآمد ميكنند. در اين نوشتار به شما ياد ميدهيم چگونه با تلگرام پولدار شويم. چهار ميليون تومان براي طراحي يك ربات به دنبال رونق گرفتن تلگرام بين كاربران ايراني، تلگرام حدود شش ماهي ميشود جاي ديگر شبكههاي پيام رسان فوري را گرفته و از نظر محبوبيت بين كاربران ايراني در صدر قرار گرفته است. شايد دمدستيترين روش براي پول درآوردن از تلگرام، ساخت و طراحي رباتها باشد. بيشتر مشتريان و سفارشدهندگان اين رباتها كساني كه هستند كه خود سايت يا توليد محتوا دارند و به دنبال رباتي براي انتقال و تبليغ محتواي توليدي خود هستند. «آقاي صبوري» برنامهنويسي است كه براي سايتها ربات ميسازد. او ميگويد كه از چهار ماه پيش ساختن ربات از طريق تلگرام آسان ميشود و از همين جا ساختن رباتها و استفاده از آنها رواج پيدا ميكند، البته معتقد است كيفيت اين رباتها با هم متفاوت است: «طيف، كاركرد و كيفيت اين رباتها متنوع است و به تبع آن قيمتها هم تغيير ميكند. مثلا ممكن است نياز يك سايت خبري فقط اين باشد كه چند كانال خبري را براي كاربران خود نمايش بدهد يا مثلا امكان جستوجو هم به او بدهد يا حتي خود كاربر بتواند تنظيم كند چند پيام را در روز دريافت كند. هر چقدر اين امكانات بيشتر شود، قيمت هم بالاتر مي رود.» او درباره نرخ اين رباتها هم ميگويد: «درآمد ناشي از طراحي ربات از ۵۰۰ هزار تومان تا چهار ميليون تومان ميتواند متغير باشد و اين به نوع كار آن بستگي دارد.» با اين وضع، به نظر ميرسد درآمد بهدست آمده از اين راه بد نباشد؛ ولي آقاي صبوري ميگويد: «تجارتهاي اين شكلي خيلي زود اشباع ميشوند؛ چون تقاضا براي آن كم و عرضه هم چون به برنامهنويسان زيادي احتياج دارد، كم است. براي همين قيمت آن خيلي بالا نمي رود. در ضمن تمام درآمدهاي آن موقتي و تجارتي آني است.» گروه بزنيد، تبليغات كنيد، پول دربياوريد علاوه بر طراحي رباتها، از طريق ديگري هم ميتوان از اين رباتها كسب درآمد كرد. رباتهاي تبليغاتي، روش جديدي از تبليغات مجازي هستند. طراحي اين رباتها از يك طرف و استفاده از آنها براي تبليغات از طرف ديگر، درآمدزا هستند. قضيه از اين قرار است كه بازاريابها اين رباتها را طراحي ميكنند و از مشتريهاي خود سفارش ميگيرند و به وسيله رباتها تبليغات را در گروههاي تلگرام آغاز ميكنند. اين شركتهاي تبليغاتي افرادي را هم براي تبليغات خود به كار ميگيرند و به ازاي ايجاد هر گروه و ميزان تبليغات مبلغي را براي او در نظر ميگيرند. كلاس خط و نقاشي تلگرامي! عدهاي از آموزشگاهها هم به اين فكر افتادهاند كه كلاسهاي حضوري خود را به كلاسهاي مجازي تبديل كنند و از اين راه پول دربياورند. دوره اول كلاسهاي مجازي اين آموزشگاهها به طور رايگان برگزار ميشود و از دورههاي بعد، فرد براي شركت در كلاسها بايد هزينه پرداخت كند. برگزاري كلاس مجازي براي حوزههايي مثل زبان انگليسي يا مهارتهاي ICDL شايدخيلي عجيب نباشد؛ اما آموزشگاهي، كلاس خط و حتي نقاشي را به صورت مجازي برگزار ميكند! در اين كلاس تلگرامي، هنرجويان از استاد سرمشق ميگيرند و بعد از تمرين آن را در گروه قرار ميدهند و او هم پس از مشاهده، اشتباهات را برطرف كرده و فيلم آن را براي فهم بهتر به او ميدهد. ابتدا اين گروهها در وايبر برگزار ميشدند؛ اما حالا شكل تلگرامي به خود گرفتهاند. اين ايده به سرعت در شبكههاي مجازي گسترش پيدا كرده و هنرجويان زيادي به آن مراجعه كردهاند. البته مشخص نيست كه اين كلاسهاي تلگرامي چقدر تاثيرگزار بودهاند و آيا خروجي داشتهاند يا خير. منبع اقتصاد آنلاين Facebook Twitter Google+ اشتراك گذاري لينك كوتاه: ← زنبورداري در آپارتماني وسط تهران ايده كسب و كار براي كارآفرينان درونگرا → مطالب مرتبط تخفيف بده پولدار شو ۹۴/۱۰/۱۴ ۰ معرفي ابزاري براي بهينه سازي صفحات فرود ۹۵/۰۵/۲۳ ۰ مذاكره، گامي مهم در استارتاپ ۹۶/۰۷/۱۲ ۰ پاسخ دهيد نشاني ايميل شما منتشر نخواهد شد. بخشهاي موردنياز علامتگذاري شدهاند * ديدگاه نام * ايميل * وبسايت نُه − = image پيشنهاد ويژه آخرين ها كارآفريني كه از سرمايه ۵ ميليوني به درآمد ۲۵ ميليوني رسيد درباره نقاشي، كار نقاش و نحوه ورود به اين شغل بيشتر بدانيد هنر ثروتمند شدن هفت راه براي ده برابر كردن درآمد در دوران ركود چهار استراتژي معجزه آسا براي هك رشد هنر زيباي آيينهدوزي؛ راهي براي كسب درآمد پنج راه كمهزينه براي معرفي محصول به بازار و تبليغ آن چگونه با راهاندازي يك كسب و كار كوچك كارآفريني كنيم؟ توصيههاي يك زن قاليباف/درآمد ۸۰۰ هزار تا ۵ ميليوني قاليباف براي «توليدي لباس» چقدر پول لازم داريم؟ چقدر سود دارد؟ خانه / راز ثروتمندان / دو برادري كه با (ديجي كالا) ميلياردر شدند / digikala مطالب پيشنهادي از سراسر وب جذابترين مجموعه لباس زمستان ۲۰۱۸- برند سوئدي H&M جذابترين مجموعه لباس زمستان ۲۰۱۸- برند سوئدي H&M خريد آپارتمان با بودجه زير ۳۰۰ ميليون تومان خريد آپارتمان با بودجه زير ۳۰۰ ميليون تومان دو برادري كه با (ديجي كالا) ميلياردر شدند / digikala در راز ثروتمندان ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴۰ نظر 92,040 بازديد ضمن معرفي مديريت فروشگاه آنلاين ديجي كالا digikala به بررسي شكلگيري كسب و كار اينترنتي اين دو برادر دوقلوي موفق و چگونگي تبديل شدن ديجيكالا به شركتي بزرگ با حدود ۱۰۰۰ كارمند مي پردازيم. صاحب ديجي كالا درآمد ديجي كالا بيوگرافي سعيد محمدي بيوگرافي حميد محمدي بيوگرافي ثروتمندان ايران digikala حميد و سعيد محمدي بنيان گذاران ديجي كالا ديجي كالا نام يكي از وبگاههاي فعال در زمينه تجارت الكترونيك در ايران است. اين وبگاه در زمينه فروش آنلاين محصولات ديجيتالي فعاليت ميكند و به طور ميانگين روزانه بيش از ۴۰۰ هزار بازديد كننده دارد. دفتر مركزي اين شركت كه براي امور مالي و بازرگاني استفاده ميشود روبروي فرهنگسراي ارسباران است و دفتر دوم كه مركز پردازشها نام دارد خارج از تهران در جاده فتح و دفتر سوم مركز تكنولوژي و بازاريابي نام دارد و در پارك علم و فناوري شهر پرديس واقع شده است. ايده شكل گيري ديجي كالا حميد و سعيد محمدي در سال ۱۳۸۴ هر دو عكاسي ديجيتال را پيگيري ميكردند. بعد از جست و جو در اينترنت درباره دوربينها، دوربين مورد نظر را از بازار جمهوري تهران خريداري كردند. اما بعد از چند روز پي بردند، لنز روي دوربين دست دوم و تعميري است. اين اتفاق ناخوشايند از تجربه خريد به شكل سنتي، كه خيلي قابل اعتماد هم نبود، جرقه اوليه تاسيس شركت ديجي كالا بود. صاحب ديجي كالا درآمد ديجي كالا بيوگرافي سعيد محمدي بيوگرافي حميد محمدي بيوگرافي ثروتمندان ايران digikala تاريخچه ديجي كالا مديران اين سايت از سال ۸۳ تصميم به راهاندازي آن گرفته و در سال ۱۳۸۵ توسط حميد محمدي و سعيد محمدي بنيانگذاري شد. پرسنل اوليه آن ۵ نفر بودند كه تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزايش پيدا كرد و طبق گفته مديران تا پايان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر ميرسد. اين شركت در سال ۹۱ پيشنهاد شراكت صندوق سرمايهگذاري سرآوا را پذيرفت. محمدي در مصاحبهاي در سال ۱۳۹۲ مدعي شد كه ديجيكالا سهم بيش از ۸۵ درصدي از بازار خورده فروشي آنلاين ايران را در دست دارد. محيط كاري طبقه اول دفتر مركزي كه بخش خدمات و امور مشتريان نام دارد مدرن و پرنور طراحي شده است. در اين بخش مراجعه كنندگان افرادي هستند كه از ضمانت ۷ روزه ديجي كالا استفاده ميكنند. در اين بخش ۱۴ نفر هشت و نيم صبح تا پنج بعدازظهر مشغول به كار هستند و در روز حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر مراجعه ميكنند. در اين بخش روي هر كدام از ميزها يك رايانه قرار دارد تا در صورت نياز نحوه دسترسي به خدمات آنلاين را به مشتري آموزش دهند. طبقه پنجم ساختمان مركزي بخش تامين كالا است. به ادعاي مدير تامين شركت ديجيكالا تمام محصولاتش را از توزيعكنندههاي موجود تامين ميكند و خود وارد كننده نيست. در مركز تماس و ارتباط با مشتري كه در انتهاي همان طبقه واقع شده حدود ۳۰ نفر به مشتريان و كاربران ديجيكالا پاسخ ميدهند. اين بخش به دفتر دوم منتقل شد. صاحب ديجي كالا درآمد ديجي كالا بيوگرافي سعيد محمدي بيوگرافي حميد محمدي بيوگرافي ثروتمندان ايران digikala بر اساس گزارش مجلهٔ اكونوميست در سال ۲۰۱۴ اين وبگاه با سرمايهٔ ۱۵۰ ميليون دلار در رتبهٔ اول شركتهاي اينترنتي ايران قرار گرفت. طبق گزارش واشنگتن پست در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ ميلادي) اين وبگاه روزانه ۳٬۰۰۰ درخواست خريد دارد و در ۱۶ شهر مهم ايران براي پخش محصولاتش شعبه دارد. اين شركت ۴۵۰ كارمند در سال ۱۳۹۳ دارد و تحويل محصولات به مشتريان را كارمندان شركت به عهده ميگيرند. اين دو برادر متولد سال ۵۸ هستند و با يك تجربه تلخ از يك خريد سنتي به فكر ايجاد اين شركت افتادهاند. آنها شركتي تاسيس كردند كه در كنار فراهم آوردن محتواي مناسب براي كسب اطلاع از محصولات، بتوانند اين محصولات را به صورت آنلاين، به فروش برسانند. آنها كار خود را با تنها دو محصول تلفن همراه و دوربين آغاز كردند و رفتهرفته آن را گسترش دادند. امروزه نهتنها تمامي كالاهاي ديجيتال را در سبد فروش خود دارند، بلكه محصولاتي چون ساعت، كتاب و رسانه نيز به سبدشان افزوده شده است. حدود دو سال قبل يكي از سرمايهگذاران خطرپذير براي اين شركت سرمايهگذاري كرد كه نتيجه بسيار خوبي را براي آنان به همراه داشت. چندي پيش اكونوميست در مقالهاي ارزش شركت ديجيكالا را بالغ بر ۱۵۰ ميليون دلار برآورد كرد. اين دو برادر از ابتداي تاسيس اين شركت تاكنون روزانه به طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ ساعت كار كردهاند و معتقدند اگر هماكنون كسي تصميم به تاسيس يك شركت يا تجارتي به شكل استارتآپ بگيرد، بايد روزانه ۱۸ ساعت در روز براي چندين سال كار كند تا به نتيجه خوبي دست پيدا كند. • با معرفي شروع كنيم. تحصيلاتتان چيست؟ من حميد محمدي، ليسانس صنايع از دانشگاه خواجه نصير و فوقليسانس امبياي از دانشگاه علم و صنعت دارم و سعيد برادرم، ليسانس مكانيك و فوقليسانس امبياي از دانشگاه سازمان مديريت صنعتي است. • فكر ميكرديد روزي به اين موفقيت دست پيدا كنيد؟ فكر ميكنم همه ما در مواقعي پتانسيل لازم براي موفقيت را در خودمان ميبينيم، اما براي برخي اين موفقيت پيش ميآيد و براي برخي ديگر نه. • چه مسائل و مشكلاتي در كسب و كار اينترنتي وجود دارد؟ به نظر ما مسائل و مشكلات خيلي بزرگ و حلنشدني بر سر راه كسب و كار اينترنتي در ايران وجود ندارند؛ اما خيليها اظهارنظر ميكنند كه امكان ندارد بتوانيد در اين حوزه فعاليت كنيد، زيرا زيرساختهاي لازم و فرهنگ خريد اينترنتي وجود ندارد. ما با اين نظر مخالف هستيم. البته چالشها و مشكلاتي وجود دارد كه ممكن است در كشورهاي توسعهيافتهتر وجود نداشته باشد يا كمتر باشد. به طور مثال مشكلات ميتواند زيرساختهاي تجارت الكترونيك از توزيع تا قيمت بالاي پهناي باند و سرعت اينترنت براي مصرفكنندگان عادي، نبود قوانين و متوليهاي مشخص در اين حوزه و مهمتر از همه فضاي اقتصادي غيرشفاف باشد. • ديجيكالا از كجا شروع شد؛ قبل از آن مشغول به چه تجارت يا فعاليتي بوديد؟ در سال ۱۳۸۴ و از فارغالتحصيلي ما چند سالي ميگذشت. هر دو به عكاسي ديجيتال علاقه زيادي داشتيم و كمابيش عكاسي ديجيتال را پيگيري ميكرديم. البته تجهيزات عكاسي حرفهاي نداشتيم. دقيقاً زماني بود كه عكاسي آنالوگ به ديجيتال در حال تغيير بود ولي اطلاعات فني زيادي در اين حوزه وجود نداشت. عكاسها هم خيلي اطلاعات فني دقيقي راجع به عكاسي ديجيتال نداشتند و بعضي از آنها هم اعتقادي به اين عكاسي نداشتند. تصميم گرفتيم يك دوربين ديجيتال بخريم تا در سطح حرفهايتري عكاسي را ادامه دهيم. شروع به جمعآوري اطلاعات درباره عكاسي ديجيتال و دوربينهاي اين حوزه كرديم. هيچ اطلاعاتي وجود نداشت؛ هم عكاسي ديجيتال جديد بود و هم اينكه دوربين ديجيتال وسيلهاي مصرفي اما به شدت تخصصي بود. اطلاعات فني و كاربردي زيادي براي مصرفكننده وجود نداشت، در نتيجه در اينترنت جستوجو درباره دوربينها و عكاسي ديجيتال را شروع كرديم. با يك سايت تخصصي خارجي در حوزه عكاسي ديجيتال آشنا شديم، نقد و بررسيها و مقايسههايش را خوانديم و در نهايت بهترين دوربين موردنظرمان را انتخاب كرديم و از بازار جمهوري تهران خريديم. بعد از چند روز استفاده احساس كرديم اين دوربين اشكال دارد. نميدانستيم اشكال كار كجاست اما تصاوير ثبتشده با نمونههايي كه در اينترنت از آن دوربين ديده بوديم تفاوت داشت. بعد از مدتي فهميديم لنز همراه دوربين با نمونهاي كه بايد روي آن باشد، متفاوت است. لنز روي دوربين دستدوم و تعمير شده بود. اين اتفاق براي ما بسيار ناخوشايند بود. يك اتفاق خوشايند با اطلاعات و تجربهاي كه كسب كرده بوديم و يك اتفاق ناخوشايند با تجربه خريد به شكل سنتي كه خيلي قابل اعتماد هم نبود. اين تجربه جرقه يك ايده تجاري براي ما شد. سال ۱۳۸۵ شروع كرديم به مطالعه در اين حوزه و مدل تجاري ديجيكالا حول نقد و بررسي و فروش اينترنتي كالاي ديجيتال شكل گرفت. ميخواستيم همزمان هم به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطبمان كمك كنيم تا بتوانند مانند يك متخصص كالاها را بررسي كنند و هم به شيوه درست، اصولي و امروزي خريداري كنند. با اين ايده ديجيكالا با گروه محصولي موبايل و دوربين عكاسي شروع به كار كرد. با يك تيم كوچك و سختكوش كه در مجموع هفت نفر بود، كار را در آپارتمان اداري برادر بزرگترمان در خيابان سعدي شروع كرديم و يك سال در آنجا فعاليت كرديم. به تدريج و با سرويسهاي متفاوتي كه هر روز ارائه ميشد، از ديجيكالا استقبال شد و بازديد سايت بالا رفت. رفتهرفته قابليتهاي فروش را اضافه كرديم. هر چند ماه يك بار، گروههاي جديد محصولي را به سبد كالاهاي عرضهشده اضافه ميكرديم تا اينكه توانستيم تمام كالاهاي ديجيتال را پوشش دهيم و تيم را در حوزه توليد محتوا و بازاريابي تقويت كنيم. سپس با افزايش بازديد و تعداد سفارشهاي روزانه به مسائل زيرساختي تجارت الكترونيك مثل پلتفورم نرمافزاري پرداختيم. پلتفورم مورداستفاده توسط تيم ديجيكالا طراحي و توليد شد كه تاثير زيادي در رشد و گسترش فروشگاه داشت. • چه مراحلي را طي كردهايد تا ديجيكالا به وضعيت كنوني رسيده است؟ اولين مرحله، طراحي مدل تجاري ديجيكالا و توسعه آن با توجه به شرايط كشور و مخاطبان بود. در ابتدا بيشتر به توليد محتواي غني و مفيد و به زبان فارسي پرداختيم كه باعث جذب هرچه بيشتر بازديدكنندگان سايت شد. تعداد بالاي بازديدكنندگان به لطف محتواي غني و در مرحله بعد پلتفورم قوي ديجيكالا، يك دستاورد بزرگ به حساب ميآمد و ما را تبديل به يك برند موفق كرد. شايد بتوان گفت توليد محتواي تخصصي و بيطرفانه كه مورد استقبال كاربران قرار گرفت، مهمترين عاملي بود كه ديجيكالا را به شرايط موفق امروزي نزديك كرد. • مجوز شما براي فروش چه كالاهايي بود؟ تا سال ۱۳۸۷ مجوز فعاليت در حوزه تجارت الكترونيك به شكل امروزي تعريف نشده بود و صرفاً محدود به ثبت وبسايت در ستاد ساماندهي وبسايتها ميشد. پس از مدتي عضو هيات موسس كانون فروشگاههاي اينترنتي در مركز توسعه تجارت الكترونيك وزارت بازرگاني شديم كه نتيجه فعاليت آن، منجر به شكلگيري آييننامه فروشگاههاي مجازي شد. مجوز صادره را از يك طرف اصناف و از طرف ديگر مركز توسعه تجارت الكترونيكي با نماد اعتماد الكترونيك صادر ميكرد. اكنون براي فعاليت در حوزه تجارت الكترونيك و فروش اينترنتي صرفاً به اين مجوز و نماد اعتماد نياز است. • چه زماني دستهبندي محصولات از دوربين و موبايل فراتر رفت؟ در كمتر از يك سال گروه لپتاپ و كامپيوتر جيبي را به كالاها اضافه كرديم. در آن زمان تبلت و بقيه ابزارهاي هوشمند امروزي هنوز وجود نداشت. • يعني شما در حال حاضر هر چيزي كه بخواهيد ميتوانيد بفروشيد؟ بله، هيچ فرقي نميكند كه چه چيزي باشد اما بايد عرضه و فروش آن كالا منع قانوني نداشته باشد. • چرا ديجيكالا بعضي محصولات خاص مانند اپل را خودش وارد نميكند تا دست واسطهها را كوتاه كند و جنس را ارزانتر به مردم ارائه دهد؟ نظام توزيع و خردهفروشي در همه جاي دنيا يكسري ساختارهاي مشخص دارد. تغيير در اين ساختار موجب آشفتگي نظام توزيع كالا خواهد شد. ما ترجيح ميدهيم ارتباطمان را با برندها و توزيعكنندگان رسمي آنها نزديكتر و قويتر كنيم و به عنوان يك خردهفروش آنلاين بزرگ در نظام توزيع حضور داشته باشيم. امروزه يك خردهفروش آنلاين شركتي دانشبنيان محسوب ميشود و تمركزش را بر روي فعاليتهاي بازرگاني صرف مانند واردات كالا قرار نميدهد. تمركز ما نيز بر روي خردهفروشي آنلاين، ارتباط موثر با مشتريان و همچنين برندهاست. • در اين چند سال كسي به عنوان سرمايهگذار به شما اضافه شده است؟ بله، كمتر از دو سال قبل يك شركت داخلي سرمايهگذاري خطرپذير (VC) در ديجيكالا سرمايهگذاري كرد. • براي آينده فكر يا تصميمي براي گسترش بينالمللي تجارتتان داريد؟ در حال حاضر تمركز ما بر روي بازار اينترنتي ايران و ارائه سرويسهاي باكيفيت به هموطنان است؛ اما زماني ميتوانيم به گسترش فعاليت در كشورهاي ديگر فكر كنيم كه از ارائه بهترين خدمات در بازار داخل ايران مطمئن شويم. تا آن زمان شرايط براي حضور در كشورهاي ديگر هم مساعدتر خواهد بود. • ما شنيدهايم كه قرار است چند مركز در نقاط مختلف تهران داير كنيد. درست است؟ بله، براي دسترسي سريعتر، چند مركز توزيع در نقاط مختلف تهران در حال راهاندازي است. تجارت الكترونيك چه در ايران، چه در نقاط ديگر دنيا نياز به يك زيرساخت و بستر دارد. در حال حاضر زيرساخت توزيع و گستردگي شبكه پستي در ايران نسبتاً مناسب عمل ميكند اما متناسب با كسب و كارهاي اينترنتي طراحي نشده است. اين براي ما و هر كسي كه در اين حوزه فعاليت ميكند يك چالش محسوب ميشود. ما از هر روشي براي ارائه سرويس بهتر به مشتري استقبال ميكنيم. در تهران چهارساعته و در كرج در همان روز سفارشها را تحويل ميدهيم؛ يعني اگر مشتري ثبت سفارش را تا ساعت ۱۶ انجام دهد، همان روز كالا را تحويل ميگيرد. به تدريج تا پايان سال سفارش مشتريان در اكثر مراكز استانها در كمتر از يك روز تحويل داده خواهد شد. • در چه شهرهاي ديگري مراكزتان را گسترش خواهيد داد؟ تا پايان سال در ۱۵ شهر ديگر به جز تهران اين مراكز را داير خواهيم كرد. • تعداد پرسنل ديجيكالا از ابتداي تاسيس تاكنون چه تغييراتي كرده است؟ تعداد پرسنل ديجيكالا در ابتداي تاسيس هفت نفر بود و هر سال به طور مداوم افزايش يافت. در حال حاضر تعداد پرسنل ثابت ديجيكالا حدود ۴۵۰ نفر است؛ اما با توجه به برنامههاي توسعه و حجم خدمات و افتتاح ۱۵ مركز تا پايان سال، پيشبيني ميشود تعداد پرسنل به ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر برسد. • فكر ميكنيد در ايران رقيب داشته باشيد، ميتوانيد شركتي را نام ببريد؟ بله، ممكن است؛ اما با توجه به دادههاي موجود فضاي رقابت هنوز جدي نيست؛ يعني رقباي ديگر هنوز نتوانستهاند دستاوردهاي بزرگي داشته باشند و داراي سهمهاي بسيار كمي هستند، البته ممكن است در آينده اينطور نباشد. • مزيت رقابتي شما در برابر خردهفروشان فيزيكي چيست؟ واقعيت اين است كه مزيتهاي خريد از ديجيكالا به نسبت خريد سنتي بسيار است، از جمله خريد آگاهانه از طريق مقايسه و بررسي محصولات پيش از خريد، سهولت در خريد، ضمانت هفت روز بازگشت كالا، تضمين اصل بودن كالا، تضمين بهترين قيمت، حمل رايگان و پرداخت در محل، تنوع بالاي محصول، طرحهاي فروش ويژه روزانه با تخفيفهاي قابلملاحظه، طرحهاي وفاداري مشتري، سرويس رايگان ارسال هديه، ارائه خدمات حتي در روزهاي تعطيل. • آيا فروش اجناس بدون گارانتي منع قانوني دارد؟ بله، جرم است. البته متاسفانه پديدهاي است كه در كشور ما بسيار رايج است و بايد براي اين موضوع راهحلي انديشيده شود؛ زيرا در اين شرايط امكان رقابت فروشندگاني مانند ديجيكالا كه فقط كالاي با گارانتي و رسمي ارائه ميكنند با ساير فروشندگان غيررسمي دشوارتر خواهد بود. • اكونوميست در مقالهاي بر اساس گزارش ورد استارتآپ، ارزش ديجيكالا را ۱۵۰ ميليون دلار برآورد كرده بود. در مورد حواشي اين خبر توضيحاتي به ما ميدهيد؟ در گزارش اكونوميست باارزشترين كسب و كارهاي آنلاين در ۵۰ كشور معرفي شده بودند؛ اما افرادي نميتوانستند تصور كنند كه ممكن است كسب و كاري در حوزه تجارت الكترونيك در ايران وجود داشته باشد كه به اين اندازه ارزشمند باشد. در واقع بين مردم اين آمادگي وجود نداشت. از ديد عموم هنوز يك مغازه فيزيكي در يكي از بازارهاي تهران باارزشتر از خيلي از كسب و كارهاي آنلاين است. حتي ممكن است بسياري فكر كنند ديجيكالا را يك كارمند در زمان آزاد بعدازظهر خود اداره ميكند و نميدانند كه در حدود ۴۵۰ نفر در اين شركت كار ميكنند. شوك واردشده در رابطه با ارزش كسب و كار آنلاين در ايران بسيار طبيعي است؛ اما افراد بسياري به اكونوميست براي ارائه اين ارقام اعتراض كردند و معتقد بودند اين ارقام اشتباه است. اكونوميست هم در پاسخ به اين اعتراضات اعلام كرد كه اين مساله را بررسي مجدد ميكند و از اعتراضكنندگان درخواست كرد مدارك ادعاي خود را براي اكونوميست بفرستند يا اگر اطلاعات لازم كسب و كاري را در اختيار دارند كه ميتواند جزو سه شركت برتر در حوزه كسب و كار آنلاين باشد براي آنها بفرستند. بر اساس اطلاعات دريافتشده، اكونوميست ارزيابي ارزش انجام داد. اين ارزيابي ارزش هم بر اساس موارد مشابه منطقهاي در كشورهاي همسايه مثل تركيه، هند و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بود. موارد مشابه هم شامل كسب و كارهاي مشابه ديجيكالا در اين مناطق است. در نهايت اكونوميست ارزشي بيش از ۱۵۰ ميليون دلار پيشين براي ديجيكالا تعيين كرد كه با درخواست ما رقم پيشين را اكونوميست تغيير نداد. به عنوان مثال، هپسيبورادا فروشگاه آنلايني در تركيه است كه حدود نصف بازديد روزانه ديجيكالا را دارد. ارزش هپسيبورادا يك ميليارد دلار تعيين شده است. البته اين بدان معني نيست كه ديجيكالا دو برابر هپسيبورادا ارزش دارد، اما يكي از عوامل موثر در ارزشگذاري است. • ميزان فروش روزانه ديجيكالا چقدر است؟ اين ارقام را بهتر است زماني كه ديجيكالا سهامي عام شد اعلام كنيم، زيرا در حال حاضر رقابت وجود دارد و از اين ارقام استفاده رسانهاي ميشود. • ديجيكالا در گذشته تبليغات گستردهاي نداشت، اما اخيراً شاهد تبليغات گسترده در بيلبوردها به صورت فيزيكي و در سايتها به صورت مجازي هستيم. علت فعال شدن ديجيكالا در زمينه تبليغات چيست؟ در چند سال گذشته ما در حال ساخت زيرساختها و توسعه بوديم و عملاً امكان پاسخ دادن به حجم عظيمي از درخواستها را نداشتيم. تبليغات نداشتيم و اساساً زمان آن هم براي ما فرا نرسيده بود؛ اما در حال حاضر احساس ميكنيم اين زيرساختها ايجاد شدهاند و در حال توسعه فعاليتهاي خود چه به لحاظ گروههاي محصولي جديد و چه به لحاظ حجم فعاليت هستيم. ما قصد داريم نهتنها كاربران حرفهاي اينترنت، بلكه ساير كاربران نيز اينترنتي خريد كنند و اين خدمات را به عموم مردم عرضه كنيم. در واقع تلاش ميكنيم روند گذار از خريد سنتي به خريد اينترنتي را تسريع كنيم. ما قصد داريم تمامي كالاهايي را كه امكان عرضه آنلاين دارند تا آخر امسال به دستههاي محصولي خود اضافه كنيم و به طور متوسط در هر ماه يك يا دو دسته را معرفي خواهيم كرد. البته اين دستههاي محصولي جديد به محصولات ديجيتال محدود نميشوند. • درباره ضرورت جذب سرمايهگذار در استارتآپها توضيح ميدهيد؟ به طور كلي هر كسب و كاري براي توسعه خود نيازمند سرمايهگذاري است. البته ما باور داريم، براي استارتآپهاي اينچنيني كه در فضاي آنلاين فعاليت ميكنند، سرمايهگذاري يكي از آخرين موضوعهاي مهم براي توسعه آنها محسوب ميشود. ما تا به حال دغدغه سرمايهگذاري نداشتهايم بلكه موضوع، داشتن ايده، فكر، يك تيم اجرايي قوي و بهكارگيري تجربيات جهاني و الگوهاي آزمايششده جهاني است. البته منظور ما اين نيست كه از اهميت سرمايهگذاري بكاهيم اما سرمايهگذاري را در آخر ليست اهميت خود قرار ميدهيم. متاسفانه در فضاي استارتآپهاي ايران، سرمايهگذاري خيلي بيشتر از آنچه بايد مورد توجه قرار ميگيرد؛ يعني احساس ميكنند اگر استارتآپ خود را چند سال پيش راهاندازي كردهاند و در حال حاضر نتوانستهاند آن را به يك شرايط مطلوب برسانند به اين دليل است كه سرمايهگذاري لازم بر روي كسب و كار آنها انجام نشده است. مسائل مهمي مانند مدل كسبوكار و تجربه مشتري وجود دارد كه ناديده گرفته ميشود. ايجاد برند در طول زمان با تلاش فراوان به وجود ميآيد؛ زيرا شما بايد خدمات مناسب به مشتريان بدهيد و تجربه خوبي براي آنها ايجاد كنيد تا به مرور زمان برند شما در ذهن مشتريان جاي گيرد. • در اين مدت شكست هم داشتهايد؟ تجربههاي ناموفق داشتهايم. به طور مثال تقريباً يك سال و نيم پيش براي راهاندازي پلتفورم جديد خود اقدام كرديم و با اينكه آزمايشهاي اوليه موفق بود و آمادگي لازم را داشتيم اما در چند دقيقه اول سايت با مشكل مواجه شد و مجبور شديم نسخه قبلي سايت را جايگزين كنيم و عملاً راهاندازي نسخه جديد سه ماه به تعويق افتاد. • بيشترين زمان آفلاين بودن سايت چقدر بوده است؟ در گذشته آمارهاي بزرگتري وجود داشت اما اخيراً خير، شايد هر چند ماه يك بار به دليل حملات سايبري، سايت براي يك يا دو دقيقه با مشكل مواجه شود. زمانهايي هم در سطح ديتاسنتر مشكل ايجاد ميشود به طوري كه بيشتر از كل پهناي باند ديتاسنتر حملات انجام ميشود و كل ديتاسنتر با مشكل مواجه ميشود. • روزانه چند كالاي برگشتي داريد؟ نرخ برگشت ما بسيار پايين است زيرا تمامي اجناس ما اصل هستند و كنترل كيفيت ميشوند. و يك مصاحبه هم در سال ۱۳۹۲ فرهنگسراي ارسباران نشانه خوبي بود تا بتوان به راحتي ساختمان روبهروي آن را كه ديجيكالاييها در آن اقامت داشتند، پيدا كرد. اگر خيلي تهرانگرد باشيد، ساختماني را كه بسياري به اسم اوريفليم ميشناختند، راحت پيدا خواهيد كرد؛ اكنون آن ويترين بزرگ شيشهاي ميزهاي خوشساخت بخش خدمات مشتريان و لوگوهاي جديد ديجيكالا را نشان ميدهد. بخش خدمات و امور مشتريان را كه طراحي شيك و زيبايي داشت ميشد از خيابان اصلي ديد. دم در سعيد محمدي را ميبينيم كه پاي آسانسور ايستاده است. برخلاف راهروهاي باريك و نيمهتاريك فضاي عمومي هيچ ديواري ميان كاركنان و مديران نبود. هر چند اينگونه ديوارهاي شيشهاي نشان از يك فرهنگ سازماني مدرن و تا حدودي نشان از ساختار افقي مجموعه دارد اما در عين حال به دلبازتر شدن فضاي كاري نيز كمك شاياني ميكند. همان برداشت اوليه درست است؛ شركت قصد دارد ساختار، بازاريابي و حتي هويت بصري خود را بازتعريف كند. حميد هم در اتاق شيشهاي به جمع ما اضافه ميشود:«شركت در حال حاضر در دو نقطه از تهران متمركز است ولي قرار است دفتر سومي هم در چند روز آينده در پارك علم و فناوري شهر پرديس نيز راهاندازي شود.» دفتر مركزي كه هماكنون در آن هستيم و به ساختمان ارسباران معروف است، به كارهاي مالي و بازرگاني ميپردازد و جلسات مديريتي در آن برگزار ميشود و ميتوان حكم راهبر مجموعه ديجيكالا را به آن نسبت داد. دفتر دوم كه نام آن مركز پردازش سفارشات است، در جاده فتح قرار دارد و دفتر سوم هم كه نيروهايش قرار است در آيندهاي نزديك به آنجا منتقل شوند، مركز تكنولوژي و بازاريابي نام دارد. پراكندگي اين سه دفتر از يكديگر برايمان عجيب به نظر رسيد؛ حميد محمدي يكي از دلايل آن را محدوديت پيدا كردن ساختماني در تهران كه بتواند اين سه مجموعه را در كنار هم داشته باشد، بيان كرد. كمكم متوجه شديم مركز پردازش خدمات، حداقل به لحاظ ابعاد و اندازه بايد چيزي فراتر از تصور ذهني ما باشد كه عامل محدوديت، مانع از اختصاص فضايي در مركز شهر تهران به ديجيكالا شده است. به همراه بنيانگذاران ديجيكالا گشت و گذارمان در شركت را از طبقه اول يعني بخش خدمات و امور مشتريان شروع ميكنيم: جايي كه از در شيشهاي آن ميتوان فرهنگسراي ارسباران را مشاهده كرد. مدرن و پرنور طراحي شده تا مشتري احساس مثبت و راحتي در آن داشته باشد. محمد جهاننما سرپرست اين بخش است و با اينكه در حال صحبت با يك مراجعهكننده بود، به استقبال ما آمد و پس از راهنماييهاي لازم به مراجعهكننده توضيحات خود را در خصوص اين واحد آغاز كرد:«ديجيكالا خدمات پس از فروشي براي كالاهايي كه ميفروشد ندارد اما مدتزمان هفتروزهاي براي خريداران از اين فروشگاه اينترنتي در نظر گرفته تا بتوانند كالاي خود را اگر ايرادي داشت، تعويض كنند.» اين ضمانت ميتواند يكي از مهمترين رموز موفقيت ديجيكالا تلقي شود كه در واقع ميتوان آن را الگويي از آمازون كه بزرگترين خرده فروشي آنلاين در دنيا محسوب ميشود دانست:«در اين بخش ۱۴ نفر مشغول به كار هستند كه از هشت و نيم صبح تا پنج بعدازظهر به مشتريان پاسخ ميدهند و در روز حدود ۱۵ تا ۲۰ مراجعهكننده داريم.» ويتريني را كه مشتري به طور مستقيم با آن در تماس است، بسيار هوشمندانه طراحي كردهاند و مشخص است تجربه و تلقي مشتري از مجموعه، برايشان بسيار اهميت دارد. روي هر كدام از ميزها يك رايانه قرار دارد تا در صورت نياز به مشتري نحوه دسترسي به خدمات آنلاين را آموزش دهند. يك نيمطبقه بالاتر هم ميتوان مركز تماس همين بخش را مشاهده كرد. از راهپلههايي كه در بعضي جاها، پلههايش نيز با همديگر همارتفاع نيست، به طبقه سوم ميرويم. «مرجوعات رسيده به حسابداري» تيتر يكي از مستنداتي است كه روبهروي يكي از كاركنان اين واحد در نرمافزار اكسل باز است. سعي براي بيرون كشيدن آمارهاي فروش بيفايده است. سعيد به خنده ميگويد هيچ كس همه اطلاعات را يكجا در ديجيكالا ندارد! پس از بازديدي گذرا از طبقه سوم كه بخش مالي در آن قرار داشت به طبقه پنجم نقل مكان ميكنيم و به اتاق مجيد كاظمي، مدير تامين ميرويم تا با او درباره جريان تامين كالا در ديجيكالا صحبت كنيم. جوان است و صدايش پرطنين و بم، و اصلا به چهرهاش نميآيد:«ما در تامين كالاها همكاري استراتژيكي با بزرگان توزيعكننده داريم و هيچ وارداتي نداريم. به علاوه برندها و تامينكنندهها بسيار مايلند كالاهايشان به شكل صحيح و باعزت فروخته شود تا به اعتبار آنها لطمه نخورد و ديجيكالا يكي از بهترين جاهايي است كه اين خواستهها را تامين ميكند.» مركز تماس و ارتباط با مشتري نيز در طرف ديگر طبقه قرار دارد كه در آن حدود ۳۰ نفر در حال پاسخگويي به مشتريان و كاربران ديجيكالا هستند. حميد محمدي مديرعامل ديجيكالا كه در تمامي مراحل بازديد از شركت در كنار برادر دوقلويش همراه ماست، عنوان ميكند مركز تماسها به ساختمان اپراتور (مركز پردازش سفارشها) -كه به تازگي راهاندازي شده- منتقل خواهد شد:«در روز بيش از هزار تماس با مركز تماس ما برقرار ميشود و البته شماره سفارش به صورت پيامك و ايميل هم به مشتريان فرستاده ميشود.» البته كاربراني كه اقدام به خريد از وبسايت ديجيكالا ميكنند، ميتوانند به صورت آنلاين از وضعيت كالايي كه سفارش دادهاند باخبر شوند و با گزارههايي مثل «در انبار»، «ارسال شد» و… ميتوانند بفهمند سفارششان در چه وضعيتي قرار دارد. وقتي به طبقه ششم ميرويم، وقت ناهار است و كاركنان براي خوردن غذا، گروه گروه به غذاخوري كه در طبقه هفتم قرار دارد، كوچ ميكنند. واحد محصول و زيرساخت آيتي شامل دو قسمت ميشود؛ يك قسمت كه در آن واحد توسعه نرمافزار مستقر است و قسمت ديگر، واحد زيرساخت كه روي ارتباطات بين واحدها و ساختمانهاي ديجيكالا، ديتاسنتر، كلود و مباحثي از اين دست كار ميكند. در واقع اينجا خود ديجيكالا به عنوان كالا در نظر گرفته ميشود و واحد محصول، كار مربوط به نگهداري و توسعه آن را انجام ميدهد. صاحب ديجي كالا درآمد ديجي كالا بيوگرافي سعيد محمدي بيوگرافي حميد محمدي بيوگرافي ثروتمندان ايران digikala رضا حمزه، مدير واحد توسعه نرمافزار فرآيند انتخاب تكنولوژي و طراحي وبسايت را پروسهاي طولاني توصيف ميكند كه بسيار روي آن فكر شده تا به اينجا رسيده است. مشخص است از نظر ديجيكالا هنر اصلا نه در صرف كالا و محتواي همراه آن، بلكه در ويترين مجازيشان نيز نهفته است:«ديجيكالا در سير بلوغش، نرمافزار خود را هم بالغتر ميكند و اين نرمافزاري كه ما الان داريم، چندين برابر ويرايش قبلي است و فرآيندهاي بسيار بيشتري را پوشش ميدهد.» در ابتدا با چهار توسعهدهنده نرمافزار شروع كردند و با توجه به اينكه ديجيكالا از حالت استارتآپي خارج و به بلوغ خود نزديك شده اين تعداد به هشت نفر رسيده است اما حميد محمدي كه ايستاده نظارهگر تيم خبرنگاري و مدير بخش توسعه نرمافزاري است، از رسيدن تعداد اين تيم به ۵۵ نفر تا پايان سال خبر ميدهد. مديران ديجيكالا به شدت بر جنبههاي نرمافزاري و توسعه آن تاكيد دارند و به جز در موارد خاص قائل به برونسپاري اين بخش به بيرون از سازمان نيستند و معتقدند نگاه ديجيكالايي، فرهنگي است كه بايد در داخل خود سازمان شكل گيرد. به نقطه اول يعني طبقه چهارم بازميگرديم تا با اين طبقه كه واحدهاي بازاريابي، منابع انساني و مديريت در آن قرار دارد، بيشتر آشنا شويم. گيتا بياني، مسوول بخش ارزيابي تجربه مشتريان است و همانطور كه از نام سمتش پيداست، در واحدشان تجربه مشتريان را سنجش و در جهت بهبود آن تلاش ميكنند:«از لحظهاي كه مشتري وارد وبسايت ميشود تا وقتي كه سفارش به دستش برسد، سعي ميكنيم هر نكتهاي را كه بر تجربه آنها به عنوان مشتري تاثيرگذار است، جويا شويم و در جهت بهبود اين تجربه گام برداريم و بازخوردهاي آن را به مديريت گزارش دهيم.» در حالي كه ديجيكالا در داخل مجموعه روي ارزيابي تجربه مشتريان كار ميكند اما در حوزه تحقيقات ميداني هم از شركتهاي متخصص در حوزه تحقيقات بازار استفاده كرده و ميكند تا رشد و توسعه اين مجموعه را در سال ۹۳ بهتر و موثرتر پيش ببرد:«تحويل به موقع، كيفيت بستهبندي، كيفيت كالا، قيمت و هر فاكتوري را كه در فرآيند خريد براي مشتريان مهم است، بررسي ميكنيم و سعي ميكنيم با پنج درصد از مشتريان تماس بگيريم تا بتوانيم برآيند مناسبي از نظر آنها داشته باشيم و نتيجتا در ارائه خدمات موفقتر عمل كنيم.» به طور حتم در كنار فاكتور تحويل كالا، قيمت از ديگر عوامل مهم در تشويق كاربران اينترنت به خريد آنلاين به شمار ميرود و سعيد محمدي باور دارد قيمتهاي ديجيكالا بهترين قيمت در بازار است:«خيلي محكم و قاطع بگويم كه قيمتهاي ديجيكالا در شرايط برابر، بهترين قيمت در بازار است. وقتي ميگويم شرايط يكسان منظورم اين است كه ديجيكالا هيچ كالاي بدون گارانتي، قاچاق و غيرسلامتي نميفروشد چون معتقديم مشتري از اين قضيه لطمه خواهد ديد و در مجموع كالاهايي كه در ديجيكالا براي فروش موجود است، در رده قيمتي، پايينتر از متوسط و كف بازار قرار دارد و به عبارت بهتر كالاهايي با كف قيمت و پايينتر از متوسط، بيشترين فراواني را در ميان كالاهاي ما دارد.» اعتماد مشتري به يك مجموعه از مهمترين رموز موفقيت هر كسب و كاري است. نكتهاي كه گيتا بياني به عنوان مسوول بخش ارزيابي تجربه مشتريان، بسيار با آن مواجه شده است:«جالب است خيلي از مشتريان وفادار ما هستند كه اصلا وقتي نظرشان را درباره قيمتها ميپرسيم، ميگويند ما به خاطر اعتمادي كه به ديجيكالا داريم قيمتها را چك نميكنيم و مستقيما ميآييم از ديجيكالا خريد ميكنيم.» صاحب ديجي كالا درآمد ديجي كالا بيوگرافي سعيد محمدي بيوگرافي حميد محمدي بيوگرافي ثروتمندان ايران digikala وقتي به واحد محصول سر زديم، وقت ناهار بود و نتيجتا نتوانستيم با مدير آن بخش يعني فاطمه كروبي درباره موبايل اپليكيشن ديجيكالا صحبت كنيم. خوشرو و خوشبيان است و ادعا ميكند ديجيكالا يكي از اولين شركتهايي است كه در ايران به صورت جدي در مورد «تجربه كاربري» كار ميكند: «نزديك ۱۰ ماه است ما تيم «تجربه كاربري» در ديجيكالا داريم كه با توجه به فعاليت خودم در اين حوزه به جرات ميتوانم بگويم اولين شركتي هستيم كه در محيط آنلاين يعني وب، روي اين موضوع كار ميكنيم.» تحقيقات بسيار گسترده اين تيم به جهت افزايش كيفيت تجربه كاربري منجر به تعريف دو فاز براي اين گروه شد كه در فاز اول با هدف قرار دادن كاربرهايي كه در جامعه هدف ديجيكالا قرار دادند، تلاش شده است وبسايت، كاربرپسندتر شود و كاربران احساس بهتري در كار كردن با آن داشته باشند؛ فاز دوم به اپليكيشن موبايل اختصاص يافته است:«الان تقريبا فاز مطالعات و طراحي موبايل اپليكيشنمان به پايان رسيده و داريم پيادهسازي آن را شروع ميكنيم؛ برنامهمان اين است كه در ابتدا اين كار را روي سيستمعاملهاي اندرويد و آياواس براي موبايل و تبلت در سايزهاي متنوع انجام دهيم.» براي يك سفر درونشهري به حوالي جاده قديم كرج، جايي كه مركز پردازش سفارشهاي ديجيكالا در آن مستقر است، آماده ميشويم. قبل از خروج از ساختمان مركزي در حالي كه برادران محمدي در حال آماده شدن براي اين سفر درونشهري بودند، سري به اتاق آنها ميزنيم. اتاقي با ديوارهاي شيشهاي كه نشان ميداد مديران ديجيكالا خود را از بدنه مجموعه ميدانند و تمايل دارند فرهنگ استارتآپي ديجيكالا را كماكان در شركت زنده نگه دارند. تنديس چهارمين جشنواره فاوا و تنديس وبسايت برتر در پنجمين جشنواره وب ايران در بهمن ۹۱ بخشي از تنديسهايي بود كه در آنجا قرار داشت و توجه را جلب ميكرد كه گوشهاي از موفقيتهاي اين مجموعه را در سالهاي اخير نشان ميدهد. هر چند بزرگترين موفقيت آنها موفقيت در به سرانجام رساندن يك استارتآپ در فضاي كاهنده آيتي ايران است؛ فضايي كه به نظر ميرسد در سال ۹۳ و پس از روي كار آمدن دولت جديد رنگ و بوي بهتري به خود گرفته است. اتومبيلهايشان را براي رفتن به مركز پردازش سفارشهاي ديجيكالا روشن ميكنند و بهرغم اينكه چهرههايشان شبيه به يكديگر است اما اتومبيلهايشان تفاوتهاي عمدهاي دارد. در اين زمان كمي فرصت پيدا ميكنيم از حميد محمدي درباره پيشينه ديجيكالا و خودش بشنويم:«كارشناسي مهندسي صنايع را از دانشگاه خواجه نصير و كارشناسي ارشد را در رشته امبياي با گرايش بازاريابي از علم و صنعت گرفتم و پس از چندين سال كار كردن در بازار كار ايده ديجيكالا را به اتفاق برادرم در سال ۸۵ اجرايي كرديم.» امكان ندارد در بدو ورود به انبار ديجيكالا شگفتزده نشويد. محيطي كه وارد آن شديم چه به لحاظ كيفي و چه كمي بسيار فراتر از تصورم بود. محيطي به مساحت ۱۰ هزار متر مربع كه در آن سولهاي به مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شده بود. در قسمت ورودي نگهبانهايي خوشپوش و نونوار پذيراي ما بودند و در قسمت راست اتاقي تعبيه شده بود كه كمدهاي بسيار منظمي در آن وجود داشت و مخصوص كاركنان بود. در اين ساختمان هم خبري از ديوار نيست و شيشهها حائل ميان اتاقهاي مختلف هستند. سوله يك ورودي و يك خروجي اصلي دارد. دو در بزرگ كه يكي در سمت راست مربوط به آوردن بار است و ديگري كه پيكها، كاميونتهاي پست و تيپاكس در آنجا محصولات را بارگيري ميكنند تا به دست مشتريان برسانند. يك در هم در وسط مجموعه قرار دارد كه كاركنان بيشتر از آنجا ورود و خروج ميكنند. صاحب ديجي كالا درآمد ديجي كالا بيوگرافي سعيد محمدي بيوگرافي حميد محمدي بيوگرافي ثروتمندان ايران digikala جايي در مقابل غلتكها، كالاها و قفسههاي متعدد سعيد مختصري از روند شكلگيري سفارش و تامين كالا را برايمان بيان ميكند:«پس از مشخص شدن طبقهبندي كالاها، فهرست كالاها از بازاريابي به واحد بازرگاني ميرود و پس از مذاكره با عرضهكنندهها و تامينكنندهها كالاهاي توافقشده خريداري ميشوند و به انبار كه اينجا باشد، تحويل داده ميشود. پس از ثبت در سيستم نرمافزاري براي هر محصول باركد و شماره سريال مخصوص توليد ميشود و با توجه به اندازه و سايز آن در محل مناسبي از انبار قرار ميگيرد. پس از آمدن سفارش به وسيله نرمافزارهاي ويژه انبارداري صورت كالاها برداشته ميشود و بعد از بستهبندي و با توجه به نشاني سفارشدهنده مشخص ميشود كه محصول از چه طريقي به مشتري رسانده شود.» فراتر از يك سايت وقتي در فضاي بيرون از شركتگردي با برادران موسس ديجيكالا گپ ميزنيم مشخص است كه باور دارند تازه آغاز راهند و بايد توسعه پيدا كنند:«تمركز جدي ما روي بخشهاي محصول و تكنولوژي است و بنا داريم بهترين استعدادها را با هر مكانيسم و قيمتي به ديجيكالا بياوريم. از ديد ما ديجيكالا ميتواند نماد تكنولوژي وب در ايران باشد و بهترين محيط براي كار كردن هر كسي با هر تخصصي است كه ديجيكالا به آن نياز دارد.» رسيدن به يك سرمايهگذار بيروني از ديد سعيد ارتباط چنداني به تغيير عطش شركت براي توسعه ندارد:«در فرآيند توسعه براي ديجيكالا، سرمايهگذا
پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶ | ۱۶:۵۳ ۱۱ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است